God geef mij een baard

Er wordt veel gebeden in deze wereld. Misschien lijkt de volgende bewering tegenstrijdig: het zou zo maar kunnen dat juist bidden ertoe bijdraagt dat zoveel mensen verstoken blijven van enige Godservaring. Er..gebeurt..namelijk..vaak.. helemaaaaaal niets. Herkenbaar? Zou gebed ertoe kunnen bijdragen dat mensen juist van God weglopen?

Zelfs atheïsten kennen gebeden.
En ja, de wereld van de atheïst kent soms ook merkwaardige wegen. De schietgebedjes zijn wel de meest voorkomende atheïstische ondeugden die uitzondering maken op de goddeloze weggetjes.  De godverlaten wegen van een atheïst luiden soms merkwaardig genoeg: “God moet zich nergens mee bemoeien tenzij ik in grote moeilijkheden verkeer”. Dan wordt vaak een haastige boodschap opgezonden naar het ‘hogere’  met talrijke verzoeken om bovennatuurlijke bijstand. En warempel. Ik ken verhalen dat er toch nog bijzondere dingen gebeurden 😊 Toeval? Wie weet, misschien, maar misschien ook niet…. Persoonlijk denk ik van niet.

Opvallend is dat de gemiddelde mens maar weinig snapt van gebed en van bidden.
Voor gelovigen zoals moslims en joden, maar ook voor  katholieken is bidden stukken eenvoudiger. Voorgeschreven gebedjes of ‘t reciteren van stukken uit de Koran kun je zelfs zonder nadenken oplepelen. Maar of dat iets bijdraagt aan een bestendige relatie met het hogere is een open vraag. Zij zeggen van wel maar of ze daardoor God ook echt PERSOONLIJK leren kennen?

In onze moderne maatschappij begrijpen ook veel christenen zo weinig van bidden.
Hoe komt dat? Waarom zit de moskee op vrijdag vol met ‘bidders’ en waarom zit de christelijke kerk met de biddende handen in het haar? Vaak zijn haar bidstonden leeg, verlaten, of, nou ja, er zitten 2, 4 of 5 mensen. Je verschuilen achter een bijbelpassage als “waar twee of meer bijeen zijn in mijn naam zal Ik in hun midden zijn” los je dit probleem ook niet mee op.

Sommige dappere niet-gelovigen doen ook een bidpogingen.
Stel je toch voor dat het toch misschien waar is? God bestaat! Wat dan? En sommigen proberen het! Oprecht! Mensen kunnen dan zoiets gaan bidden als: “God als je dan bestaat geef me dan die vrouw of man”. Of: “God, geef me een Mercedes”?  Zomaar. Als cadeau. En ook hier geldt dan weer de “wet van de onverhoorde gebeden”: Helaas. Er komt geen Mercedes voorrijden. En ook ‘die man’ of ‘die vrouw’ verschijnt niet aan de voordeur van je huis. God geeft ons meestal niet onze zin. Waarom? Simpel. Omdat Hij van ons houdt.

Want misschien geeft God je geen Mercedes omdat je met je dure Mercedes verheven gaat voelen boven de rest. En God geeft ook niet die ene man of vrouw niet omdat hij of zij helemaal niet bij je past. Buiten dat heeft die man of vrouw een eigen wil en is hij of zij geen robot. Iedereen heeft bij God zelfbeschikkingsrecht, waar we helaas volop misbruik van maken. Stel je voor dat God een 8-jarig jongetje zijn zin zou geven omdat ’t jongetje bidt om een baard. Want een baard, dat vindt dat jongetje erg stoer. Zo’n mooie volle indrukwekkende baard. Maar natuurlijk geeft God een 8 jarig jongetje geen baard! Dat past helemaal niet bij zijn leeftijd. ’t Jochie zou voor schut lopen en doodongelukkig zijn als God hem zijn zin zou geven.

Wat geeft God dan wel?
God geeft Zichzelf. Hij heeft zichzelf al gegeven. Ok. Dat was al een tijdje geleden. Jij en ik hebben het niet meegemaakt. Maar God heeft de mensen door Jezus Christus een mogelijkheid gegeven Hem persoonlijk te kennen. In deze persoonlijke relatie nodigt Hij je uit met Hem te praten. Bidden is dus praten met God op een heel persoonlijke 1:1 manier. En laat je dan niet ontmoedigen. Jezus is niet de inbreker van je hart. Integendeel. Ons drukke, hectische en overprikkelde leven overstemt vaak juist Zijn zachte roepstem die zegt:

Let op: Ik sta voor de deur (van jouw hart) en Ik klop aan. Als iemand naar Mij luistert en de deur opendoet, zal Ik bij hem binnen komen. Dan zullen we samen eten: hij met Mij en Ik met hem. 

Praat eens met God. Hij nodigt je uit.  Zalig zijn zij die geloven zonder te zien (..).

Meer over gebed bij Stadskerk 040.

Ontvang 2 x per maand de laatste Stadskerk 040 update met daarin de aankondiging van de spreker, nieuws, video’s en meer. Schrijf je in!



0 Reacties

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *